Skip to main content

Bygglov och inspektion

Tillsyn inom byggnadsnämndens verksamhetsområde – fördjupning

Därför ska du gå utbildningen:

  • Tillsynsverksamhet är komplex och konfliktfylld; lär dig hantera tillsyn odramatiskt och rättssäkert
  • Fatta rätt beslut och leda processer framåt mot mål, även om handläggningen tar tid
  • Bli tryggare i din roll för din och motpartens skull
  • Få fördjupad kunskap om komplicerade fall
  • Få exempel på framgångsrika metoder för svåra tillsynsärenden
  • Diskutera rättsfall och övningar i att skriva rättssäkert

Pris

11 500

SEK
exkl. moms
  • 2 dagar, 09:00 - 16:00

  • Endast digitalt

  • Intyg ingår alltid
  • 100% Nöjd kundgaranti

Kontakta mig vid frågor

Birgitta | Utbildningsrådgivare

Skicka epost
Tel. 072 724 44 22

Uppdragsutbildningar

Vi kan anpassa den här utbildningen efter er organisation och behov.
Kontakta oss så berättar vi gärna mer.

 

Om utbildningen

En utbildning för dig som vill lära dig mer om tillsynshandläggning inom PBL och att hantera komplexa ärenden inom tillsyn

Inom tillsynsarbetet uppstår det ofta komplicerade situationer och svårbedömda fall där det är lätt att köra fast. På den här utbildningen djupdyker vi därför i komplicerade och svårbedömda exempel och efterföljande processer. Vi diskuterar även ofta återkommande överträdelser, exempelvis ovårdade tomter, förfallna fastigheter och svartbyggen.


Utbildningen är workshopbaserad vilket innebär att ditt eget bidrag och deltagande är en viktig del. Vi går även igenom rättssäkert skrivna beslut och analyserar svårare rättsfall för att du ska få verktyg att bli tryggare i din roll. Du lär dig även att fatta rätt beslut och hantera enskilda fall med bättre resultat både för tillsynsmyndigheten och berörda fastighetsägare.


Denna utbildning vänder sig till dig som har god kännedom om PBL och ett par års erfarenhet av tillsyn inom byggnadsnämndens verksamhetsområde. För dig som är ny eller vill uppdatera dig på grunderna erbjuder vi även den mer grundläggande utbildningen Tillsyn inom byggnadsnämndens verksamhetsområde – grund


Metod och psykologi vid tillsyn inom PBL

  • Identifiera sakfrågan, lösning och strategi tidigt för en effektiv tillsyn
  • Lägg upp en handlingsplan för ärendet?
  • Lägg upp en preliminär tidsplan och driv processen framåt för bästa resultat
  • Vad krävs för att fatta rätt beslut?
  • Vad är syftet med tillsyn – intäkt  eller resultat?

Korrekt hantering av tillsynsarbetet

  • Självrättelse, föreläggande eller byggsanktionsavgift?
  • Bevisbörda och preskription
  • Så arbetar du effektivt med utredning och dokumentation
  • Uppföljning, verkställande och särskild handräckning

Ovårdade tomter

  • Diskussion och rättsfall
  • Fastighetsägare som är typiska »samlare«
  • Är tomten ovårdad? Betydelse av  läge och omgivning

Förfallna byggnader

  • Fördjupande diskussion utifrån 8 kap. 14 § PBL gällande underhåll och varsamhet
  • När anses en byggnad vara förfallen?
  • Hur långt bör underhållet anpassas till omgivningens karaktär och byggnadsverkets särskilda ärenden?

Olovlig byggnation/svartbyggen

  • Hur hanterar du svartbyggen som ligger i gränslandet?
  • Preskriptionstid och bygglov i efterhand

Korrekt formalia

  • Rättssäkra föreläggande?
  • Delgivning – »vanlig« och förenklad delgivning, i utlandet, av dödsbo, när mottagaren ej nås


Målgrupp:

Utbildningen är för dig som främst har arbetat ett par år med tillsyn inom byggnadsnämndens ansvarsområde och vill fördjupa dina kunskaper så som bygglovshandläggare, bygglovsinspektör, byggnadsingenjör, tillsynshandläggare, tillsynskoordinator, jurist, bygglovskoordinaor, handläggare, bygglovsarkitekt eller strandskyddshandläggare.


Tider:

Dag 1: kl. 09.00 – 16:00

Dag 2: kl. 09.00 –16.00

Våra utbildningsledare

Diana Zetterberg Rogers

Diana Zetterberg Rogers är advokat och specialiserad på frågor som berör byggande samt plan- och bygglagstiftning. Hon har tidigare varit juridisk chef för Stockholms stads bygglovsavdelning. Diana har även haft förtroendet att sitta som politiker i olika politiska nämnder och undervisar på flera högskolors bygglovshandläggarutbildningar.

Kommande kurstillfällen

Digital utbildning i realtid

12 nov 2024, 08:00 - 15:00

13 nov 2024, 08:00 - 15:00

Platser kvar

Digital utbildning i realtid

6 maj 2025, 07:00 - 14:00

7 maj 2025, 07:00 - 14:00

Platser kvar

Digital utbildning i realtid

17 nov 2025, 08:00 - 15:00

18 nov 2025, 08:00 - 15:00

Platser kvar

Bevaka nya datum

Fyll i din e-post så skickar vi ut uppdateringar om när nya datum för den här utbildningen finns tillgängliga.

Vanliga frågor

  • Integritetspolicy

    SAG SIPU International AB (SIPU) värnar om din personliga integritet och vi strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt och följa gällande lagar och regler för dataskydd. Med denna integritetspolicy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av SIPU.

    Vår webbplats adress är: https://sipu.se

    Vem är ansvarig för dina personuppgifter?

    SIPU (556448-4771), c/o Convendum, Flemminggatan 18, 112 26 Stockholm är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på telefon 08-698 06 01 eller via mail kundtjanst@sipu.se

    Säkerhet till skydd för personuppgifter

    SIPU värnar om en hög säkerhet för dina personuppgifter och har i detta syfte vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter ifrån obehörig åtkomst, ändring, spridning eller förstörelse.

    Begränsningar i utlämnande av personuppgifter

    Endast de personer som behöver behandla personuppgifter för nämnda ändamål i styckena nedan har tillgång till dina personuppgifter.

    SIPU kan anlita externa samarbetspartners att utföra uppgifter för vår räkning, t. ex. för att tillhandahålla IT-tjänster. Utförandet av dessa tjänster kan innebära att våra samarbetspartners både inom EU/EES och utanför EU/EES, får tillgång till dina personuppgifter. Bolag som hanterar personuppgifter för vår räkning får alltid underteckna avtal med oss för att vi ska kunna säkerställa en hög skyddsnivå för dina personuppgifter även hos våra samarbetspartners.

    Vi föredrar att arbeta med samarbetspartners inom EU/EES, men om vi använder oss av samarbetspartners utanför EU/EES vidtas särskilda skyddsåtgärder, som t. ex. att teckna avtal som inkluderar de standardiserade modellklausuler för dataöverföring som antagits av EU-kommissionen och som finns tillgängliga på EU-kommissionens webbplats.

    SIPU kan även komma att lämna ut personuppgifter till tredje part, som t. ex. polisen eller annan myndighet, om det rör utredning av brott eller om vi annars är skyldiga att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

    SIPU kommer inte att lämna ut dina personuppgifter i någon annan utsträckning än vad som beskrivs i detta avsnitt.

    Dina rättigheter och rätt att inge klagomål

    Du har rätt att, i enlighet med tillämplig personuppgiftslagstiftning, när som helst begära att få tillgång till de personuppgifter som behandlas om dig och att få felaktiga personuppgifter rättade. Du har även rätt att behandlingen av dina personuppgifter begränsas till vissa ändamål och att avsäga dig direktmarknadsföring, att utöva din rätt till dataportabilitet, samt att invända mot behandlingen av personuppgifterna. Du kan också begära att vi tar bort alla personuppgifter som vi har om dig. Detta inkluderar inga uppgifter som vi är skyldiga att behålla för administrativa, juridiska eller säkerhetsändamål.

    Vänligen kontakta i sådant fall SIPU via kundtjanst@sipu.se.

    Nyhetsbrev

    Väljer du att prenumerera på våra nyhetsbrev lagrar vi din e-postadress och ditt intresse för ett specifikt ämnesområde. Du kan när du vill avanmäla dig, ändra dina uppgifter och ändra vilka ämnesområden du är intresserad av.

    Cookies

    Om du loggar in eller köper en utbildning på vår webbplats sparas ditt namn och e-postadress i cookies. Dessa är för din bekvämlighet så att du inte behöver fylla i dina uppgifter igen när du loggar in eller köper en utbildning. Dessa cookies kommer att sparas i ett år. Om du besöker vår inloggningssida ställer vi in en tillfällig cookie för att avgöra om din webbläsare accepterar cookies. Denna cookie innehåller inga personuppgifter och kastas när du stänger din webbläsare.

    När du loggar in kommer vi också att skapa flera cookies för att spara din inloggningsinformation och dina skärmvisningsalternativ. Inloggningskakor varar i två dagar, och skärmalternativkakor håller i ett år. Om du väljer ”Kom ihåg mig” kommer din inloggning att fortsätta i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer inloggningskakorna att tas bort.

    Inbyggt innehåll från andra webbplatser

    Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (t. ex. videos, bilder, artiklar etc.). Inbyggt innehåll från andra webbplatser fungerar på exakt samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen. Dessa webbplatser kan samla in data om dig, använda cookies, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med det inbäddade innehållet, inklusive spåra din interaktion med det inbäddade innehållet om du har ett konto och är inloggad på den webbplatsen.

    Analys

    Vi använder oss av Google Analytics för att analysera och förstå besökares beteenden.

    Lagringsperiod

    Om du ställer en fråga i vår chat behålls frågan och dess metadata på obestämd tid. För användare som registrerar sig på vår webbplats (om någon) lagrar vi också den personliga information som de tillhandahåller i sin användarprofil. Alla användare kan se, redigera eller radera sin personliga information när som helst (förutom att de inte kan ändra sitt användarnamn). Webbplatsadministratörer kan också se och redigera den informationen.

    Utbildningsdeltagare

    Denna policy gäller för alla personuppgifter som samlas in i samband med anmälan till en utbildning.

    Vilka personuppgifter behandlar vi?
    Vi samlar in personuppgifter som du frivilligt tillhandahåller till oss när du anmäler dig till en utbildning såsom namn, kontaktinformation, befattning, organisation/arbetsplats, faktureringsadress, önskan om specialkost samt kommentarer du själv lämnar vid anmälan.

    För vilket ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
    Vi behandlar dina kontaktuppgifter för att lätt kunna kontakta lämpliga leverantörer och konsulter för nya uppdrag, samt som underlag för utbetalning till kontrakterade samarbetspartners.

    Vi behåller även datahistorik för att göra analyser av våra produkter och hur de utvecklats över tid.

    SIPU kommer inte att sälja, hyra ut, distribuera eller på annat sätt göra dina personuppgifter tillgängliga för tredje part. Vi kan dock dela information med våra leverantörer i syfte att genomföra utbildningsaktiviteter.

    Konsulter och leverantörer

    Denna policy gäller för alla personuppgifter som samlas in i samband med att vi eftersöker leverantörer och konsulter.

    Laglig grund för behandling och lagringsperiod
    SIPU behandlar dina personuppgifter med avtal som laglig grund i det fall vi har ett kontrakt, i det fall vi registrerat dig för ett potentiellt framtida samarbete bedömer vi att du är intresserad av att vi har tillgång till dina kontaktuppgifter.

    Personuppgifter lagras på obestämd tid då det kan vara av intresse för samarbetspartnern att få ut certifikat på samarbete, samt det historiska värdet när SIPU analyserar och utvecklar sin verksamhet.

    Marknadsföringsmottagare

    Denna policy gäller för alla personuppgifter som finns i vår databas och samlas in direkt eller indirekt i syfte att informera om vårt utbildningsutbud.

    Vilka personuppgifter behandlar vi?

    Vi samlar in personuppgifter som du frivilligt tillhandahåller till oss t. ex. när du anmäler dig till en utbildning eller anmäler ditt intresse för vårt utbildningsutbud via hemsidan, såsom namn, kontaktinformation, befattning, organisation/arbetsplats samt marknadsinformation bl. a. om hur personen har klickat på olika utskick och hemsidan.

    I vissa fall har dina personuppgifter hämtats från andra källor mot bakgrund av din yrkesroll, då vi bedömt att du eventuellt är intresserad av specifika arrangemang. Dessa källor kan innefatta köp av dataregister, sökningar via offentligt tillgängliga sökmotorer, din arbetsgivares webbplats samt information från din arbetsgivares kontaktcenter.

    För vilka ändamål behandlar vi dina uppgifter?

    Vi behandlar dina kontaktuppgifter för att skicka information om relevanta utbildningar och aktiviteter. Vi skickar även tack-utskick och rabatterbjudanden till specifika kontakter, samt i specifika fall riktade nyhetsbrev och undersökningar.

    Vi behåller även datahistorik för att göra statistiska analyser av våra produkter. När du använder vår hemsida eller får ett utskick från oss, kommer vi automatiskt att samla in och analysera viss teknisk information, de varor och tjänster du har visat intresse för. I detta arbete använder vi oss t. ex. av verktyget Google Analytics. Vår analys av profileringsdata ger oss ökad kunskap och förståelse om våra kunder.

    SIPU kommer inte att sälja, hyra ut, distribuera eller på annat sätt göra dina personuppgifter tillgängliga för tredje part. Vi kan dock dela information med våra leverantörer för de ändamål som anges ovan.

    För att hindra att information om dig sparas via Google Analytics kan du använda ett webbläsartillägg som du hittar här.

    Laglig grund för behandlingen och lagringsperiod

    SIPU behandlar dina personuppgifter med intresseavvägning som laglig grund. Då vi har nischade utbildningar som vänder sig specifikt till personer med en viss yrkestitel, bedömer vi att SIPU har legitimt och berättigat intresse av att upprätthålla affärsrelationer och kommunicera med dig om våra utbildningar.

    Personuppgifter lagras till 10 år efter sista användningstillfället, då raderas de automatiskt från vår databas.

    Vill du raderas från vårt register av anledningen att du inte vill ha information från oss rekommenderar vi att vi blockerar dig från samtliga marknadsföringsutskick. Då kan vi garantera att du inte får några mer utskick. Raderar vi dig totalt finns en liten risk att du kommer hamna i vårt register igen.

  • Ingår övernattning?

    Övernattning ingår inte i kursavgiften, utan bokas på egen hand

  • Skickar ni e-faktura?

    Vi skickar e-fakturor. Uppgifterna vi behöver är organisationsnummer, fakturaadress, eventuell PEPPOL-ID och fakturareferens.

  • Vad ingår i utbildningen?

    – Digitalt kursmaterial och intyg.

    – Förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika ingår i våra kurspaket för fysiska utbildningar om inget annat anges. Gäller ej halvdagskurser.

  • Inställda kurser

    SIPU har rätt att ställa in en utbildning fram till och med 10 dagar innan utbildnings/konferensstart varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.

  • Vad gäller vid förhinder?

    -Eventuell avbokning ska alltid ske skriftligt till SIPU, kundtjanst@sipu.se.
    -Vid avbokning eller meddelande om förhinder 30 – 15 dagar före kursstart ska beställaren ersätta SIPU med 50% av utbildningsavgiften alternativt överlåta platsen till kollega från samma organisation. Detta skall skriftligt meddelas SIPU via e-post.
    -Vid avbokning eller meddelande om förhinder 14 – 0 dagar före utbildningsstart ska beställaren ersätta SIPU med 100% av utbildningsavgiften alternativt överlåta platsen till kollega från samma organisation. Detta skall skriftligt meddelas SIPU via e-post.

  • Vad är diplomering?

    På vissa av våra utbildningar kan du diplomera dig.

    Efter genomförda utbildningar inom vardera diplomeringsprogram, genomför du en digital tentamen. Efter godkänt resultat erhåller du ett diplom som ett bevis på din kunskap.

    Du kan boka utbildningarna separat eller köpa vår förmånliga diplomeringspaket.

Tipsa din kollega eller arbetsgivare

En av de främsta anledningarna till att delta i en kurs är för att lära sig något nytt. På denna utbildningen får du möjlighet att:

  1. Förbättra dina karriärmöjligheter
  2. Nätverka med andra människor
  3. Hålla dig uppdaterad
  4. Få personlig utveckling

Bevaka liknande utbildningar

Vi skickar dig information om liknande utbildningar som du kanske också är intresserad av att delta på.

Relaterade utbildningar

Bygglov och inspektion

Nya byggregler 2025 – Buller och akustik

Platser kvar

1 dag

Endast digitalt

Hur påverkar Boverkets nya byggregler om buller dig som ska projektera och bygga hus, dig som arbetar med bygglov eller dig som byggherre? Hur ska du som byggherre säkerställa att det som ska byggas uppfyller dina krav och önskemål?